mandag 22. juni 2015

HVORDAN MANIPULERE PÅ EN ELSKELIG MÅTE.

Min svigermor er en veldig oppegående og smart dame, mor til to sønner. Jeg tror det under oppdragelsen av disse to podene hun har utviklet den elegante teknikken som skal avsløres i dette innlegget.

Det tok lang tid før jeg gjennomskuet at jeg ble manipulert, dette fordi det ble gjort på en så elegant måte:

"Hege, du som er så veldig hendig med IKEA gjenstander, kan du ikke være så snill å skru sammen dette nattbordet?" Hvem vil ikke være flink og attpå få muligheten til å demonstrere egen dyktighet. Svisj, så var jeg igang, ned med hodet og opp med rompa, mekkende på nevnte nattbord. Ferdig skrudd, når jeg overleverte gjenstanden, hadde jeg samme følelse som da jeg (etter fjerde forsøk) bestod førerprøven og mottok lappen, stor stolthet over egen prestasjon.

Denne teknikken kan brukes på mange snedige vis, blant annet til å få viljen din over en tredje part. "Hege, du må være enig i at min sønn bør kle seg mer formelt  når vi skal ut på middag (kanskje unødvendig å legge til at mannen ikke liker å kle seg formelt), han hører ikke på meg, men du klarer å nå frem til ham. Når vi så skulle ut å dinere, sørget jeg naturligvis for at mannen min var kledd som hans mor ønsket. Svigermor fikk det som hun ønsket og jeg måtte ta hele støyten. (Jeg må bruke all min  makt og tyngde for å få ektefellen til å kle seg etter sin mors kleskodeks.) Egentlig rått parti, for hvem vil vel si til svigermor:  "Hvis du mener det, må du si det selv". Dessuten, og det er det kleineste, man kan ikke annet enn å føle en viss stolthet når en kommer anstigende med riktig kledd gemal og så mottar et anerkjennende smil fra svigermor.

Trixet er; ved å innrømme egen inkompetanse og skryte av hvor flink den andre er i samme øvelse, kan man få vedkommende til å gjøre, om ikke  hva det skal være, men dog ganske mye. Selv om jeg har gjennomskuet teknikken fungerer den allikevel, spesielt på oss som får godfølelse av å være greie.

VINN VINN


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar