tirsdag 21. april 2015

BALL CLOCK, KLOKKE I HELT MODERNE I RETRODESIGN OG UNDERET PÅ POSTKONTORET

Vi hadde funnet en kjempestilig klokke til kjøkkenet på Frogner. Som vanlig fant jeg den på nettet. Etter ytterligere søken fant jeg den i en nettbutikk i Danmark. Kanskje ikke så merkelig for klokken ble skapt av den danske designeren Georg Nelson i 1948. Jeg bestilte og ventingen begynte. På det tidspunktet klokken skulle arrivert fikk jeg beskjed om at leveransen var en måned forsinket!!!!!

Krise, vi skulle dra til Frankrike om fjorten dager, så jeg mailet tilbake og forklarte dette og ba dem sende klokken til datteren min, så hun kunne oppbevare den til vi kom hjem igjen. De svarte at jo det var ikke noe problem, det skulle de gjøre. Jeg sendte dem hennes navn og adresse.

Vel nede i Frankrike var vi fullt opptatt med oppussing av det nye huset og tenkte ikke mer på klokken.

Vi får all post ettersendt og postverket i Norge gjør en strålende jobb. En dag får vi hentelapp fra det stedlige postkontoret her i Frankrike, men navnet på pakken var ikke pålydende meg eller mannen min men vår datter. Skrekk OG gru, hvordan skulle dette gå, for på postkontoret her nede er de helt nazi, Med grundige øyne saumfarer de alle dokumenter på utrettelige jakt etter uregelmessigheter. Det er som om de får personlig vondt for hver pakke de må gi fra seg og prøver å forhindre utlevering ved å finne feil og mangler. Som identifikasjon er det kun pass som gjelder, glem bankkort og kjørekort, de har ikke stor nok byråkratisk tyngde.

Så på geleaktige ben entret vi postkontoret med mange dokumenter og fullmakter som kunne verifisere at vår datter var vår datter og at hun tillot oss å hente pakken i hennes navn. Vi er ikke så gode i fransk ennå, men heldigvis har mannen min lett for å lære utenat, så han hadde pugget inn meterlange setninger som skulle belyse situasjonen. Men av en eller annen grunn overså den militante damen bak skranken at passet mitt, som jeg leverte med lett skjelvende hender inn i sprekken under gitteret, ikke hadde samme fornavn som hentelappen refererte til. Svisj, til min store forbauselse forlot damen stolen sin og entret de indre gemakker på leten etter angjeldende pakke. Raskere en svint var hun tilbake leverte ut forsendelsen og henvendte seg effektivt til neste person i køen.

Vi var i sjokk men natuligvis lettet, jeg må innrømme det, men samtidig også litt skuffet og følte oss snytt på en måte . Her hadde vi brukt mye energi på å samle inn dokumentasjon som ikke kom til anvendelse og mannen min fikk ikke praktisert og vist frem en fransk som selv om han ikke behersket den, ville påberope seg å inneha.

Vi hadde hele tiden lurt veldig på hva pakken kunne inneholde, hva vår datter hadde bestilt. Hun bruker ofte PayPal kontoen min og den har adressen til Frognerleiligheten  vi regnet derfor med at hun hadde glemt å endre leveringsadressen ved en bestilling og at pakken hadde blitt ettersendt som all annen post.

Vi klarte ikke å vente til vi kommer hjem. Nysgjerrige som små barn på julekvelden rev vi av emballasjen. Der i skrukket papp blant isoporkuler lå Ball Clock klokken. Det var butikken i Danmark som hadde tabbet seg ut, de hadde skiftet navn på forsendelsen men glemt å endre adressen.

Ball Clock

Det rare var at den passet superbra på kjøkkenet i huset her nede. Mannen min som er langt under middels opptatt av interiør stoppet opp og sa "jøss den var jo som laget til å være der."

Så nå har klokken fått fast adresse her nede og jeg er fremdeles på jakt etter klokke til kjøkkenet i Norge. Rapport følger så snart problemet er løst.

SANNHET 1: INVENTAR PASSER OFTE BEDRE INNE ANDRE STEDER ENN FØRST ANTATT.

SANNHET 2: GÅ ALDRI UFORBEREDT INN PÅ ET POSTKONTOR I FRANKRIKE. FOR DET SOM SKJEDDE I DENNE HISTORIEN SKJER BARE EN GANG I LIVET OG KNAPT NOK DET.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar