torsdag 23. april 2015

HAVEGYNGE (PORTCH SWING) EN DRØM SOM BLE TIL ET MARERITT FOR SÅ Å HA EN VELDIG HAPPY ENDING.

I går kom den på plass veranda hamocken (portch swing). Jeg har sett dem i utallige amerikanske filmer; det er sen kveld og det romantiske paret sitter på en benk som er hengt opp i verandataket, (jeg tror denne type sitteanordning er mer vanlig i de amerikanske sørstatene).

Da vi kjøpte huset i Frankrike så jeg med en gang at terrassen var perfekt til en slik "havegynge". Riktignok er det ikke tak over terrassen men det er et rutenett av trebjelker for at vinranken kunne klatre og danne et vegetativt tak som skjerming mot sterk sol.

Dessverre ble snekkeren vår syk da benken skulle produseres så assistenten satte i gang. Jeg hadde fortalt og tegnet ned mine vyer for snekkeren og trodde naturigvis at han hadde oppdatert assistenten. Men det er ikke bare i familielivet kommunikasjon er vanskelig, det er nok et velkjent fenomen også i snekker kretser.

Assistenten er nok over middels grundig og ikke opptatt av materialkostnader for da benken var ferdig hadde han skapt en konstruksjon som var supersolid. Jeg tror at hvis det skulle bli jordskjelv her nede, og dette er jo jordskjelvområde, hadde det bare vært å legge seg under denne benken for den ville berget deg trygt gjennom hele katastrofen. Jeg ble naturligvis fortvilet, så jeg ba han ta bort halvparten av bjelkene. Fremdeles var den så tung at de måtte en haug med sterke menn for å bære den, og da overdriver jeg bare litt.

Friskmeldt stiller hovedansvarlig snekker opp for å beskue verket. All farve forlot ansiktet hans, han er ire så fjeset skiftet fra smårosa til helhvitt. Hans første reaksjon og kommentar var: "Hvordan i all verden skal vi kunne lage et reisverk som er sterkt nok til å tåle belastningen fra denne mastodonten av en gynge hvis det i tillegg sitter tre personer i den?"

Det var bare en ting å gjøre, men det var allikevel en vanskelig avgjørelse. Vi hadde allerede lagt mye penger i benken og assistenten mye stolthet og tid på prosjektet. Skulle vi bygge et reisverk rundt denne benken ville det bli like dyrt som å bygge en ny som passet inn i det vi allerede hadde. Den mammut-benken med ekstrem-reisverk ville jo også bli mye styggere og det ville være lite å hente rent pengebesparelsesmessig grunnet ekstra bygging av reisverk. Det er vanskelig å forkaste noe man har startet, det gjør vondt, men det er ofte nødvendig å nullstille hjernen, ta tapet og å begynne på nytt.

 Noen minutter etter å ha truffet avgjørelsen kjente jeg bare lettelse. For å lette på svien og nederlaget til assistenten fjernet vi enda noen flere bjelker, satte ben på gyngen og omdannet den til en havebenk som vi satte i ene diskret hjørnet av haven.


Så satte vår irske venn snekkeren i gang og resultatet ble akkurat slik jeg hadde tenkt.

Dagen etter ankom putene jeg hadde bestilt helt fra England (fant leverandøren på nettet, hva ellers) De hadde vært supergreie mot meg og så serviceinnstilte, forsert leveringstiden med to uker for at putene skulle komme mens jeg fremdeles var her nede.
(Link til produsenten: http://www.facebook.com/pages/Foam-for-Comfort/116766215141475 )



Her ser dere gyngen ikledd sine puter sammen med butterflystolene klar til å ta i mot gjester

Og slutten på historien ble bedre enn som så, den strandede skammens benk som var henvist til en stedmoderlig tilværelse i et uinteressant hjørne av hagen fikk en beundrer som ble veldig begeistret for fremtoningen. (Trygghets issues?) Vi hadde nå en alletiders mulighet til å bli kvitt en stadig påminnelse om hva som kan skje når en ikke forklarer grundig nok det en vil ha. Da vi spurte angjeldende beundrer om han ville ha benken i presangforæring ble han veldig glad. Nå skal benken flytte på landet og få et nytt liv og en meningfull tilværelse der.

VÅRT RÅD TIL ANDRE I TILSVARENDE SITUASJON: HAR MAN ROTA DET TIL ER DET OFTE BEST Å BEGYNNE PÅ NYTT OG BARE TA TAPET DETTE MÅTTE AVSTEDKOMME.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar