fredag 12. februar 2016

KRIGEN OM LUFTAVKJØLINGEN

Hos oss er det min mann som kjører bil. Når han setter seg inn i bilen skifter han personlighet. Fra å være en ganske så mild mann blir han med ett konge. Han mener seg berettiget til å inneha full enerett til all utøvende makt over alle kjøretøyets funksjoner og alle aktiviteter som forseggår inne i denne motoriserte farkosten. 

Om sommeren for eksempel mener han at airkondisjonering er oppfunnet av djevelen selv og vil resultere i vedvarende om ikke å si livstruende luftveisinfeksjoner. Derfor slås anlegget av og vinduet rulles ned ( på hans side, naturligvis )  og resten av familien må bare holde ut i temperaturer som ikke akkurat er på komfortnivå. 

Som dere sikkert har skjønt er jeg ikke akkurat den spake kvinnetypen, derfor setter jeg igang hele argumentasjonsrekken for at kjøleanlegget faktisk er en teknisk og tidsriktig nyvinning som hever trivselsfaktoren for alle bilturens tilstedeværende. Jeg når aldri frem og for barna, den gang de var barn, ble det ikke bare rent temperaturmessig en varm tur, men også utrivelig med den opphetede debatten foran i bilen. Det ble så ille at sønnen vår til slutt ikke ville kjøre med oss. Da måtte jeg legge diskusjonen død, for som alle oss mødre vet, barnas beste kommer først. Kongen vant og jeg holdt kjeft....stort sett.

Så gikk tiden og den tekniske utviklingen av bilenes utstyrspakker eskalerte. Vi skulle ha ny bil og et av valgene i den beste utstyrspakken var todelt temperaturvalg på kjøleanlegget. Man kunne gjøre egne valg for passasjeren i forsetet. Min mann er ingen bruksanvisningenes mester så han forstod ikke at denne nyvinningen var inkludert når man kjøpte beste tekniske oppgradering. Da jeg så argumenterte for å gå for det beste, var trygghet og å følge med i tiden min argumentasjon. Han bet på for alle menn liker utstyr. 

Vel installert, en vakker sommerdag, i ny bil med kurs for motorveien. Lykkelig ruller han ned ruten sin og nyter sitt nye kongerike. Da lener jeg meg rolig frem og setter igang min halvdel av airkondisjonsanlegget. Han ble ikke akkurat storfornøyd og sier at han tåler ikke slike varmenedsettende apparaturer. Jeg opplyser han på den overhodet mest høflig måte, at dette har ikke noe med hans side å gjøre ar dette er kun for min komfort alene! Det ble stille lenge.... "Det var derfor du ivret for denne utstyrspakken?"  "Naturligvis" sa jeg og satte anlegget en grad ytligere ned....på min side.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar