søndag 17. januar 2016

HJEMMELAGET MAT SOM DU SLIPPER Å LAGE SELV

Jeg er veldig glad i god mat men min har lite gled av å stå timevis på kjøkkenet for " å trylle frem de lekreste retter ". Jeg for min del ser alltid etter de letteste løsningene.

Det er mange grunner til denne kjøkken-latheten. Min mor var flink men eneveldig på kjøkkenet og det vi prøvde å lage var i bunn og grunn ikke bra nok. Så kom tiden da jeg selv ble mamma til tre barn. Tatt i betraktning til at både min mann og jeg er kresne er det ikke statistisk besynderlig at alle ungene var vriene i matveien. Det var minst en, som regel flere som gren på nesen av maten jeg satte på bordet. 

Imidlertid er den viktigste årsaken min klokkeringings vegringen er at jeg innehar en rasjonell legning. Det er ikke regningsvarende å stå timevis å lage mat når det blir mottatt som for og er glupskt fortært etter få minutter. Med siste biten fremdeles i munnen er neste husmorøvelse å gyve løs på oppvasken. 




Det sies at utakk er verdens lønn, og dette er et særdeles beskrivende uttrykk når det kommer til matlaging.

Men du kan ikke være uinteressert i matlaging sier mine venninner, du har jo mange kokebøker. Se på titlene svarer jeg lakonisk, alle titlene inneholder ord som 15 min, hurtig, enkel eller rask.




Jeg har derfor blitt en mester på opphugging og oppvarming. Salater er en perfekt løsning, man trenger knapt å bruke et eneste annet kjøkkenredskap enn kniven og det er både sunt og slankende. Oppvarming er dog en favoritt fordi jeg er veldig glad i kjøtt og da er ferdiglagd mat som skal varmes opp perfekt. Men utvalget hos Meny begrenset. Men det fins en annen leverandør skapt for mennesketyper som meg: Slakteren på Høvik.



TRE GENERASJONER: Mathias Venstad Nilsen (21) går i lære nå. En dag skal han ta over etter pappa Christian Nilsen (49) (t.h) og bestefar Thore Nilsen (73).

Det er forskjellige retter nesten hver dag, alt hjemmelaget på stedet og av prima råvarer. Eksempelvis lapskaus (mmm). frikadeller enten av svin eller får (min favoritt) ferske fiskekaker ( gemalens foretrukne ), lasagne, quiche og gryteretter. De har også marinert kjøtt klart til steking og hamburgere med bl.a. ilagt fetaost, helt klare for grill eller stekepanne.

Jeg må avslutningsvis gjøre klart,  dette innlegget ikke er et bestillingsverk, men kun ment som et gledens budskap til mine lidelsesvenner, vi som synes tiden trenden med at det er gøy å lage mat er sterk overdrevet. 



Svine frikadeller som jeg har fryst klare for oppvarming til søndagsmiddagen. Jeg serverer med kårabistappe fra pose (husk bytt ut litt av vannet med lettfløte). Jacobs peppersaus varmes med i formen på slutten av tiden i ovnen så slipper man å vaske sauskaserollen.

Nå har vi spist, og alle var enige om at bedre blir det ikke.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar