fredag 4. mars 2016

ER "HIGHLY INTELLIGEN TARGETING" SÆRLIG INTELLIGENT?

Som dere mine kjære lesere vet, er jeg særdeles aktiv som nett-shopper. Hvis jeg skal ha et eller annet går jeg ikke til butikkene men sjekker på herr PC for å få oversikt over hva som finnes.

Da min eldste datter ringte i går og beklaget seg over at det var umulig å finne barne-joggesko i størrelse 20 (datteren hennes er bare ett år og hun har små føtter), skrev jeg raskt ned i Googles søkemotor " joggesko 20" og jeg kunne fortelle henne umiddelbart og med en gang hvor de hadde joggesko i riktig størrelse.

Etter dette søket og samtalen var avsluttet skjedde det som alltid skjer; uansett hvilken reklamefinansiert side jeg besøkte på nettet kom det opp en drøss annonser med ja, akkurat....barnesko. Dette er ingen bombe, det skjer bestandig.

Noe som imidlertid forundrer meg er standhaftigheten til disse markedsførerne.

For et halvår siden skulle vi overnatte i Barcelona. Jeg foretok et let med Trivago, en søkermotor som sammenligner prisene og de beste tilbud fra hotell-formidlings-nett-byråene bl.a Hotels.com., som vi valgte å bruke. Dette fordi firmaet hadde den laveste prisen på det hotellet vi ønsket å bo på og fordi det er en seriøst aktør (man må være forsiktige, det finnes mange tvilsomme salgsforetak der ute på nettet).

Fremdeles dukker det opp tilbud fra Hotels.com med forslag på prisgunstige og rabbatert hoteller i Barcelona, dette til tross for at reisen ble gjort for lenge siden og vi har ikke lenger behov eller vist interesse for plass i herberget i denne byen. Enda verre, tilbud om hotellrom på destinasjoner vi gjestet for mange år siden kommer nesten daglig opp på skjermen.

Samme, da vi hadde kjøpt middagservise fra en nettleverandør, dukket det stadig opp reklamer fra denne aktøren på internettet med tilbud om nye flotte middagsserviser til fantastiske priser. Hvor mange serviser tror dette selskapet at man trenger på under et år????

Markedsførere kaller denne formen målrettet digital annonsering på godt norsk for Highly Intelligent Targeting. Det høres veldig imponerende ut og mange annonsører lar seg beviselig friste av disse svulstige ord. I mitt ikke så stille sinn må jeg undre meg over hvor intelligent denne markedsføringen egentlig er.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar