lørdag 14. november 2015

HVEM KJEFTER VI PÅ

Veldig mange av oss tar mer hensyn til ukjente enn vi gjør til våre nærmeste. De aller fleste har kjeftet på ektemaken men de færreste av oss har sagt stygge ord til naboen. Vi holder oss for gode til å skjelle på ukjente, selv om de sniker i kassakøen. Men når partneren irriterer oss, sier vi i fra prompte.

Hvorfor er det så mye lettere å si stygge ord til de vi elsker?

Ideen bak dette innlegget var å rette en formanende finger, å minne om at må være ekstra tolerante mot våre nærmeste. Det mener jeg fremdeles, men samspillet mennesker i mellom er uhyre komplisert.

Oppførselen til våre nærmeste påvirker oss langt mer enn adferden til naboer og andre perifere forbindelser. En dritt sur ektemann er langt tyngre byrde enn  en tilsvarende bisk nabo. Derfor vil vi prøve å korrigere oppførselen til makkerne våre (unngå uakseptabel adferd) for gjennom det å bibeholde harmonien i forholdet. Behandlere som bedriver slikt kaller det "kommunikasjon".

Når mannen min skal kjøre meg et sted, er han mer opptatt av å ikke hemme trafikken bak enn at jeg skal komme ut av bilen på det gunstigste stedet. Han veier med andre ord hva fremmede bilister måtte mene om hans bilkjøring tyngre enn viktigheten av min velvære. En tankevekke!

Jeg tror dette er en konsekvens av en annen viktig del av menneskevesenet. Vi vil gjerne at omgivelsene skal akseptere oss, eller aller best, digge oss. For min kjære husbond er det viktig å bli sett på som en habil sjåfør og han vet at selv om jeg blir litt sur for manglende "omsorg" går det fort over. Derfor vil medtrafikantenes aktelse i denne situasjonen viktigere for han enn konas følelser. Det er bare psykopater som blåser i andres meninger. Denne viljen til å passe inne er etter min mening selve smøringen som får samfunnet til å fungere.

Hvis vi ikke hadde brydd oss om hva ukjente mennesker mener om oss, tror jeg at anarki hadde vært nært forestående. Vi hadde antageligvis ikke kunne ha dannet det komplekse samfunnet vi har i dag.



1 kommentar:

  1. As you might expect it, the Omega SMP is built like a tank but it does that rolex replica sale without curbing its elegance. Pick it up and you'll be surprised with its heft. The handsome look is the magic of an alternating brushed and polished finishing on the replica watches sale stainless steel case surfaces contrary to some of the highly polished SS cases that often appear to be gaudy. Details like the sign on the crown and its screw-in type bring both aesthetical supremacy and practicality to the breitling replica uk; one thing that must be mentioned here is the screw-in feature is many more times smoother compared to other rolex replica uk at this price range. The other diver feature is the helium escape valve. Now, unless you are into the profession of replica watches deep sea diving, this feature is not going to find any use, but as people say: “It's better to have a hublot replica uk gun and not finding a reason to use it rather than you need one and you don't have any”.

    SvarSlett