onsdag 13. april 2016

ASPARGESEN, SLANKERENS GODE HJELPER?

Nå er det vår, og med den årstiden befinner vi oss midt i asparges-sesongen. Her i Frankrike vokser aspargesen vilt. Etter mine observasjoner vokser det på samme type steder som bringebær hjemme, i veikanter og på lysninger. Når vi går tur ser vi mange med poser som samler denne delikatessen. Villvarianten er som den vi kjenner, men kommer i slankere versjon. 




Asparges er skudd som vokse ut av joden ved siden av mor-planten. Her må jeg si at eplet har rullet langt fra stammen for maken til forskjell på mor og barn skal en lete lenge etter.



Villaspargesen smaker likt, kanskje litt mer markant enn den vi kjenner fra butikkhyllene. Jeg synes at den også er litt mer trevlet så jeg foretrekker den foredlede varianten som dyrkes på åkeren. Vi spiser masse asparges og heldigvis kan den kjøpes året rundt.



Jeg vet ikke hvor jeg fant ideen om å steke asparges, for over alt står det at den skal kokes, men etter min mening er den absolutt best stekt. Prøv selv!

Først skjærer jeg bort ca 40% av den nederste delen av stilkene. Jeg vet at i kokeboklitteraturen er det fremhevet at den skal knekkes, men tror at dette trikset er overvurdert, den deler seg der du holder hendene dine uansett. Så late kokk Hege tar ett kutt og ferdig med det.

Siden jeg som oftest bruker aspargesen i salater skjærer jeg den opp i biter. Mindre biter nederst og lar toppene være hele.


Så over i stekepannen på litt under middels varme i kompaniskap med en liten smørklatt. Ikke overstek da blir den slapp og mer smak-løs (som kokt asparges). Den skal ha en svak tyggemotstand. På med salt og pepper til slutt.

Etter det blander du den sammen med det du måtte ønske deg i salaten. Det blir garantert godt og magert måltid.

Jeg har slanket meg hele voksenlivet. Jeg må det, appetitten er større enn det kroppen trenger av kaloritilskudd,. Kalori-overskuddet ville bli omdannet til uvelkomment fett, derfor må jeg passe på hele tiden.

Det jeg har merket meg er at når jeg spiser asparges jevnlig holdes vekten lettere i sjakk. Jeg har derfor en uvitenskapelig, ikke empirisk bevist teori basert på synsing; asparges øker på en eller annen mirakuløs måte metabolismen *. 

Jeg har igjen prøvd å finne ut om min kvasiteori stemmer. I min rundtur på nettet fant jeg følgende:

Man mener å kunne konstantere at den hjelper til med å regulere blodsukkeret. Aspargesen inneholder mange typer B-vitamin som B1, B2, B3 og B6. Visse typer B-vitaminer arbeider i sammen og metaboliserer glykose (stivelsessukker) for å regulere blodsukkeret. Videre innholder Asparges naturlige antioksidanter som også kan regulere blodsukkernivået. Derfor føler du deg mindre sulten og du unngår småspising

Asparges er naturlig vanndrivende, og hjelper kroppen i å skylle ut væske og begrenser defror mengden vann man lagrer i kroppen når man har spist salt mat. Man mener også at asparges kan spille en rolle i nedbrytningen av fett i kroppen, og med bare 22 kalorier per 100 gram er asparges selvsagt deilig lavkalorimat.

Så i år er det asparger som gjelder folkens!

*) Metabolisme, stoffskifte, fellesbetegnelse for de forskjellige kjemiske prosessene i en levende organisme der tilførte eller selvproduserte stoffer brytes ned til enklere forbindelser (katabolisme), og nye, komplekse molekyler bygges opp (anabolisme). 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar