mandag 21. august 2017

UNNGÅ GULE TENNER SOM GAMMEL

Denne overskriften er litt uærlig. De heldige av dere som aldri har hull eller annet tull kan bare slutte å lese. Men er du som meg med mange hull og "krone-samling" samt tenner som er skadet av fall, fortsett å lese.

Det er noen år siden, plutselig smuldret store deler av en tann bort. Den var full av amalgam. Som kjent; i motsetning til de nye plast-fyllingene binder ikke amalgamet tennene sammen. Derfor med mange slike fyllinger og etter mange påkjenninger kommer sammenbruddet. Plutselig er munnen full av tann/amalgam-grus og det er bare en liten stump igjen av tannen.

"Her må vi nok sette inn en krone" sier tannlegen min. Han er verdens søteste mann, jeg føler at han er på mitt parti og min tidligere tannlegeskrekk er en saga blott.

Denne beskjeden kom ikke som en overraskelse. På forhånd hadde datteren min kommet med et råd, og det er dette supergode rådet jeg vil videreformidle. "Mamma ikke la han overtale deg, han vil sikkert råde deg til å ta samme farve på kronen som de andre tennene dine har. Ta en hvitere farve, etterhvert blir det flere plast-fyllinger og nye kroner. Tilslutt har du et hvitere smil enn i dag."

Hun hadde helt rett, det har vært mange reparasjoner samt noen oppgraderinger. I dag har jeg til tross for framskreden alder en ganske så hvitt smil.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar