fredag 21. august 2015

VERDEN VIL BEDRAS, MEN SLANKEREN BEDRAR SEG SELV........ DEL 1 HØFLIGHET

Vi som kjemper mot kiloene har ofte måter å lure oss selv unna dietten. Vi skaper unntaksområder hvor vi tillater oss å synde. Det er egentlig helt utrolig, når jeg tenker på hvor gjerne jeg vil bli tynnere, at det overhodet er mulig å overtale min egen person (og det uten større problemer) til å se glemme alle gode forsetter. Her har jeg samlet fire av hovedmåtene jeg manipulerer min egen viljestyrke på, vil gjerne høre fra andre om de har flere måter. Antageligvis lurer vi oss selv langt mer en vi tror.

1 HØFLIGHET

La meg komme med et eksempel. Vi stikker innom noen venner, før vi vet ordet av det, serveres vin og snacks i tillegg, til den kaffekoppen vi ble invitert inn på. Den lille spisedjevlen i oss hvisker så mykt og innbydende; "du må i ihvertfall ta et glass vin og hvis du ikke rører snacksen blir vertskapet såret". Før vi vet ordet av det har vi drukket både ett og to glass med vin og gotteskålen er tom.

Innerst inne vet man jo at vi forblir like gode venner om det sies neitakk til vin og snacks. Her kommer en liten Freudiansk forklaringsmodell: Den  siden av menneskets personlighet som ønsker øyeblikkelig tilredsstillelse (barnet i oss) vet at hvis den later som om det er overjeget, fornuften som snakker, ja da er seieren (maten) innen rekkevidde. Høflighet er som kjent en egenskap man tillegger den voksne delen (overjeget) av vår personlighet.

Lignende eksempel: Når vi skal ut å spise middag med venner på restaurant, lover jeg som regel meg selv; "i dag blir det bare hovedrett".  Men når så andre rundt bordet bestiller dessert, ja da bestiller jeg også dessert. Og det før jeg egentlig har forstått hva som skjedde. Barnet som stort sett bestyrer følelsene våre tar komandoen og sier (spinner videre på Freud): "det er umåtelig udigg å være hun partybremseren som siklende å myser bort på andres desserter uten å ville ha noe selv. Dessuten vil de andre tro at du er en skikkelig gjerriglus. Nei kos deg med desserten, som en ekte festløve, slanke deg det kan du gjøre i morgen".

Det er gudhjelpe meg, akkurat slik jeg rundlurer meg selv!!!!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar