fredag 9. oktober 2015

DET ER STILIG Å FORANDRE MENING

Min mor klandret meg ofte for ikke å holde fast på meninger. Men du sa at du likte......Det var en anklagelese. I hennes verden var det slik at hvis du hadde valgt noe, holdt du fast ved det resten av din livstid. For eksempel, som nygifte kjøpte hun og far et salongbord. Dette bordet stod fremdeles i stuen da hun døde.

Jeg skal ikke her ta til orde for en bruk og kast mentalitet, men for meg er det utrolig at man kan leve et helt liv uten å endre smak. Vi påvirkes og jeg mener at det er viktig og riktig. Den dagen vi ikke lenger endrer stil eller evner å skifte mening har vi stivnet. Vi er ikke lenger mennesker i utvikling. Livet i seg selv er en utvikling. Selv om vi siste halvdel av liver utvikler oss mot alderdom og død er det likevel reise i forandring.

Det finnes krefter inni oss mennesker som prøver å motvirke både endringer i preferanser og synsmåter. Ønsket om å forsvare den vi er og hva vi står for er ofte i veien for gjensidig meningsutveksling. I en diskusjon er mange av oss mer opptatt av hva vi skal si, bevise at vi har rett når vi får ordet, enn å lytte til hva andre har å mener. På den måten bekrefter/repeterer vi våre egne synspunkter for oss selv, i stedet for å gripe og lære av visdommen i motpartens argumentasjon. Hvis vi kunne klart nettopp dette, utvide egen kunnskap med andres viten, vokser på en måte databasen for egen kunnskap og gjør beslutningsprosessen enda et lita hakk mer avansert.

Til bake til et mindre alvorlig område, nemlig interiør. Mine døtre har i de senere år kommet til det stadiet i livet da de skal innrede egne boliger. Jeg må si at i begynnelsen likte jeg ikke deres møblering, men etter hvert grodde deres stil inni meg og forandret også mine interiør preferanser. Jeg har nå funnet roen i en mer minimalistisk interiør-stil og liker ikke lenger overfylte rom. Jeg tror på nåværende tidspunkt at jeg vil ha det sånn resten av livet, men jeg vet også at jeg evner å skifte mening og det gjør meg glad. Jeg lar meg fremdeles påvirke og jippi for det, håper at det vil vare livet ut.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar