søndag 11. oktober 2015

FÅRIKÅL PÅ 1..2..3....SOM TAR 7 TIMER

Nå har vi kommet en liten tur hjemom. Her er butikkene fulle av årets superfine lammekjøtt. Det er vel ikke tvil om at kvaliteten på norsk lam ligger i verdenstoppen. Kålen her i landet er annerledes enn den vi finner i Frankrike. Det kjølige klimaet vi har her nordpå, gjør at kålen vokser saktere og grønnsaken får en fasthet som er helt super til fårikål.

Når jeg sier fårikål må jeg innrømme at jeg ljuger, jeg jukser, det brukes lammekjøtt. Min mor som var av gammel bondeætt brukte sauekjøtt, og da bare de bitene som var til overs når stek, koteletter og andre edlere deler var skjært vekk. Dette er nok den riktige måten, men etter min mening er smaken for særegen og for fet etter dagens standard.

Dette er nok derfor jeg og mange andre "barn" ikke likte/liker fårikål. Barn har langt mer følsom smakssans enn oss voksne. I tillegg syntes jeg det var ekkelt å spise mat som inneholdt rekeøyne, For det var det jeg trodde at de hele pepperkornene var. Jeg så jo også at de voksne heller ikke likte rekeøynene, alle plukket dem ut og la den på kanten av asjetten uten å spise dem.

Jeg er fremdeles ikke så begeistret for den spesielle sauesmaken.  Når vi spiser fårikål er det festmat, derfor bruker jeg lammekjøtt. Jeg har kommet til at bogstykkene er supre. De har heller ikke for mye fett og sener.

Så til tilberedelsen:

1) Ta en stor kasserolle (må kunne sette i varm stekeovn)

2) Risl et tynt lag med matolje eller smør i bunnen av gryten.

3) Dekk bunnen til med kjøttstykker. Salt og pepre (tradisjonelt bruker man hele pepperkorn, men de minner meg fremdeles om reker, jeg synes også det er greiere med pepper fra kvern, men ønsker man hele pepperkorn, strø i vei!)

4) Kål. Jeg skjærer kålen først opp i to og kutter hver halvdel i ca 2 cm tykke skiver, disse legges i et lag over kjøttet. Salt også dette lett og fyll en tesil med en spiseskje hvetemel som drysses over kålen.

Dette ( punkt 3 og 4 )gjentas en eller flere ganger. Men det skal sluttes med et kål-lag. Jeg bruker også en bunt persille, hvis jeg har husket å kjøpe det. Den klipper jeg opp og strør over kjøttlagene.

5) Hell over ca 5 dl kokende vann

6) Still en kokeplate på 7 (koke poteter temperatur) og sett over kasserollen. Sett samtidig på stekeovnen på 100 grader. Når kasserollen kommer opp i kok, settes den inn i stekeovnen. Husk å sette på lokket.



7) La den stå i 6-7  timer. Etter det er maten klar og har blitt den beste fårikålen du noen gang har spist.

Hvis jeg skal ut en tur setter jeg termostaten ned på 90 grader for å være helt på den sikre siden.

8) Siden det er festmat serveres fårikålen med små og delikate poteter.

Viktig: Husk å beregne rikelig, for det går unna. Hver gang vi har hatt fårikål går mannen min etterpå å sutrer over maveknip. Han klarer ikke å stoppe, når han er mett, han må bare ha litt til og litt til....og så bittelitt til. Det er ikke noe problemer med rester for fårikålen er nesten best dagen derpå.

PS. Hvis jeg ikke er i en slankeperiode unner jeg meg flatbrød som tilbehør.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar