onsdag 1. juli 2015

KLARER DU IKKE Å MØTE DAGEN MED ET EKTE SMIL STAR SÅ PRØV MED DET FALSKT GLIS.

Jeg mener selv i all ubeskjedenhet at jeg er et naturtalent på telefonen. Jeg trives med mennesker og liker veldig godt å prate med dem. Da jeg var i verste puberten, full av kviser og missfornøyd med mitt utseende, var telefonen perfekt til mellommenneskelig samkvem (det var preSkypehistorisk tid).

Det var her jeg gjorde en stor oppdagelse, hvis man smiler når en prater blir stemmen din automatisk mer hyggelig. Enig, det er ingen bombe, men sprengstoffet ligger i at selv om du er dritt sur og klistrer på deg verdens falsksete smil så blir stemmen din automatisk hyggeligere. Jeg har ikke tenkt så mye over denne min "oppdagelse", bare brukt den for alt den er verdt. Inntil i dag; jeg sitter og klikker meg rundt på internetten og finner artikkelen sitatet nedenfor er hentet. 

"- Man kan prøve at handle som en, der er glad. En god måde er ganske enkelt ved at se glad ud. Undersøgelser viser, at hjernen aflæser ens humør efter, hvordan ansigtet er, så en god start er at sige "jeg er glad" og gå ned ad gaden med et stort smil, siger Troels W. Kjær. ( hjerneforsker og overlæge ved Rigshospitalets (Danmark) Neurofysiologisk Afdeling på Rigshospitalet."

Men det stopper ikke med det, andre som møter vårt smil vil med større sannsynlighet smile tilbake til oss. Dette tilbakesmilet vil igjen gjøre at vår egen hjerne føler seg enda mer vel. 

Nå gleder jeg meg til å prøve ut den nye teknikken, ta den fra telefonsituasjonen (som jeg vet virker) og prøve den face to face blant andre mennesker. En dag humøret er på bånn skal jeg gå ut i verden med et påklistret smil og kanskje etter en stund vil jeg føle meg bedre, omgitt av smilende medborgere?


Her har jeg utført et lite tegneeksperiment. Det første skissen av et hode (under første avsitt) har et trist uttrykk i ansiktet men fjeset på den andre tegningen (rett over) ser rett så glad ut. Sannheten er at ansiktene er identiske det er plusset på til et smil i den siste tegningen. Med andre ord når vi skal finne ut humøret hos et annet menneske trekker vi konklusjonen stort sett etter hva munnen viser.

DET SOM STARTER MED ET FALSKT SMIL KAN MEGET VEL ENDE MED EKTE GLEDE.

Kilde: http://livsstil.tv2.dk/2014-11-25-hjerneforsker-saa-nemt-traener-du-hjernen-gladere


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar