tirsdag 12. mai 2015

LANGTIDSSTEKING AV LAMMESTEK FOR KULINARISKE IDIOTER

Hver årstid har sine kulinariske høydepunkt. Hva er vel sommeren uten reker, jordbær og grilling. Høsten kommer med rakørret og fårikål. Alle vet jo hva vi spiser i julen; ribbe, pinnekjøtt og torsk. Våren er påske og påske er lam. Dette er en skikk som er omtrent 3500 år gammel.

Jeg skal ikke plage dere med mye bibelhistorie men kort referere at jødene hadde et plott på gang med Gud. Israelittene var gørr leie av å bo i Egypt de hadde fått hjemlengsel, de ville hjem til Israel. Egypterene motsatte seg dette på det sterkeste, israelittene var nylig blitt degradert til slaver og hvem vil vel gi slipp på tjenere som verken krevde lønn eller feriepenger. Isrealittene knurret og egypterene tenkte at det var på sin plass å sette en støkk i dem, det var igrunnen blitt så mange av dem at de utgjorde en trussel mot rikets sikkerhet. Faraoen kom opp med det han mente var en briljant ide. Han drepte alle nyfødte israelske guttebarn.



Det egypterne glemte var at israelittene var på parti med Gud. Han stod ikke tilbake for faraoen og etter mange landeplager gjør han det samme, han sender en dødsengel som har som oppdrag å drepe den førstefødte i hver familie. Naturligvis vil ikke Gud drepe sine allierte så han ga beskjed om at de skulle slakte et lam og smøre blodet fra det på dørstokken. På den måten visste dødsengelen hvilke hus den skulle gå forbi. ( Jeg må legge til, det er litt merkelig at en engel er mindre smart enn egyptiske øvrighetspersoner. Egypterne viste hvem som var israelitter mens engelen måtte ha et fysisk tegn for å skille venn og fiende.)

Disse handlingene er bakgrunnen for den israelske påsken og lammet er derfor sentral i påskefeiringen. Fra dem har vi også fått det som tradisjon å spise lam i påsken. For oss er det litt upraktisk, her er ikke lammene klare for slakt før utpå høstknoken.

Over fra bibelhistorie og geografi til kjøkkentjenesten.

Jeg prøver alltid å gjøre matlagingen så enkel som mulig. Langtidssteking har derfor vært et naturlig alternativ. Jeg har prøvd mange varianter her er den jeg synes gir best resultater og som er lettest å kontrollere. Prosessen tar ca 8 timer men kan lett justeres med ovnsvarmen. Du må ha et elektronisk steketermometer for å kunne følge temperaturen godt nok.



1.) Tørk av steken med håndklepapir. Krydr med det du liker, jeg brukte salt, pepper, urter fra province og hvitløk. Sett inn steketermometer.
2.) Legg steken på en langpanne med rist, inn i for-varmet ovn på 250 grader og la denstå i 10 minutter.
3.) Sett ned temperaturen på 65-70 grader. Jeg brukte 65 i begynnelsen og gikk opp til 70 senere da jeg så det gikk litt for sakte.
4.) Når det er ca 1 og trekvart time igjen sett ovnen opp på 100 grader. Nå må du følge med, juster temperaturen slik at du ender på den gjennomstektheten du ønsker ( du har tre kvarter). Jeg valgte 65 grader. Vil kanskje prøve med 64 neste gang, for den krøp opp en ekstra grad etter at den var tatt ut. Steken ble litt rosa men den var ikke blodig.
5) Dekk til steken med folie og håndkle men pass på at temperaturen ikke stiger da må man ta av folien noen minutter.
6.) Sett opp temperaturen til 215 grader, sett inn en form med små poteter eller potetbåter samt løkbåter og rotgrønnsaker etter smak. Risl over olje, krydr med salt og pepper eller andre krydderfavoritter.

Server med salat og ferdigsaus (jeg valgte peppersaus) som du horer opp med en fløteskvett. mmmm Jeg advarte, jeg går for de kjappe løsningene i matlagingen.

Steken ble supermør men har fremdeles kjøttkonsistens, noe som kan gå tapt når man langtidssteker,

Dagen etter serveres restene på tacolefse.



LAMMESTEK MAT MED BIBELHISTORISK FORTID.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar